Pasta fresca feta a mà per canelons

pasta fresca

Els canelons amb pasta feta a mà, guanyen un 200%. Fets a la "nostra mida", amb la pasta no massa prima, només escaldada, no tenen comparació. Ja sé que és una currada, pèrò un cop l'any, m'agrada dedicar-hi una estona. La nostra cultura culinària no és massa de fer-nos nosaltres mateixos la pasta fresca d’ou i en canvi es relativament senzill de fer- la. Només necessitem Farina i Ous.

En quant els ous ja es evident que com més frescos millor i en quant a la farina millor procurar-se del tipus 00. Però amb aquest tema i a Itàlia, podem trobar diferents teories de barreges de farina (farina blanca amb farina de blat dur) que per nosaltres poden semblar llunyanes. 

En el meu cas, barregem farina 00 (normalment Caputo comprada a granel) amb sèmola. Les proporcions sén de 70% i 30% respectivament.

Per cada 100 g de barreja, utilitzem un ou. Normalment fem 300g de barreja i per tant posem 3 ous, tot i que si veiem que el resultat queda sec, posem un quart ou.


Fem una «crater» amb la farina i primer un i remenem i desprès l’altre i seguim remenant. Jo ho vaig amb la batedora de dos eixos. Mentre anem barrejant la farina es va incorporant a la massa i la que resta al fons del bol i no s’enganxa, serà la que al final sobra. Desprès d'uns minuts i quan veiem que s'ha format la bola, dipositem la barreja a sobre del marbre de la cuina que prèviament hem recobert de farina.
pasta fresca

És el moment d’enfarinar-nos les mans i començar a amassar. Cal obtenir una bona massa, sedosa i elàstica. Quan considerem que està a punt (l’operació dura com 15 minuts i acaba en el moment que quasi no s’enganxa als dits) l’emboliquem amb un drap humit i la deixem en un lloc fresc a reposar uns 30/60 minuts (o la nevera si cal) abans de continuar.

Un cop reposada la massa, la passem en petites porcions, per la maquineta de pasta. Comencem amb els rodets ben separats i anem fent passades, cada cop amb els rodets més junts, fins assolir la mida desitjada. La manera alternativa de fer-ho, és amb el rodet de fusta de tota la vida.




Per tallar-la tot dependrà de quina forma desitgem. Per les rectangulars no tenim massa problema i per les circulars, podem fer-ho amb un plat de cafè com motlle tallant en cercles amb la punta d’un ganivet i dipositant les parts en un plat amb farina. Si s’enganxa alguna o queda algun forat, podem tapar-lo amb la pasta sobrant. Quant només quedin retalls de pasta els podem reciclar amassant-los de nou.

En el cas dels canelons, tallem rectangles de la mida desitjada, que anirem bullint durant un minuts i els anem retirant posant-los un moment, en un recipient d'aigua amb gel, per tallar la cocció. Cal fer-ho amb paciència, sense masses plaques al mateix temps, procurant que no s'enganxin entre elles.

NOTES: Començar la primera vegada amb una quantitat raonable com poden ser 300gr de farina. A mida que augmenta la quantitat, la manipulació es fa més feixuga i més val intentar-ho quan tinguem més experiència. Mentre manipulem la pasta, sempre cal que hi hagi farina arreu per evitar que s’enganxi. 

La pasta elaborada així artesanalment, no es convenient guardar-la més de 24/48h. Pel tema de l’ou cru.

Tot i que dependrà de fins a quin punt aprimem la pasta i de les mides en que la tallem, les quantitats de la recepta que he descrit, ens permetrien 4/5 dotzenes da raviolis o un parell de dotzenes de canelons de la mida dels de la foto... es a dir king size... ;).

pasta fresca


Comentaris

  1. Hola Ricard! Jo faig espagettis, raviolis, tallarines, hi també faría canalons si fossim dos persones a casa, per tants crec que es una feinada!!la màquina aquesta va molt i molt bé!!!petons!!

    ResponElimina
  2. Ostres, noi!
    Aixó ja és jugar a la Xampinyons Lig!!!
    Felicitats per la currada i per la xalada menjant això!

    Salut!

    ResponElimina
  3. Felicitar el nou look.. i amb les photosssssssssssssss....això ja és una altra cosa... m'agradaaaaaaaa !!!!!

    ResponElimina
  4. Silvia, si que es una feinada. Jo en total vaig fer unes 8 racions comptant 3 canelons per persona. I ja vaig passar estona..!!.
    Massitet: Lo millor va ser menjar-ho... però tinc guardats per cap d'any... ;)
    Marta: Gràcies.. i com ja saps m'has ben aconsellat en el tema de millorar el meu blog.

    ResponElimina
  5. Amb la maquineta ja he fet espaguetis, tallarines i raviolis, el resultat no te res a veure amb els que compres encara que siguin es de la millor marca del mercat, amb falten els canalons, que tinc pensat preparar-los per l’aniversari del Miquel, han de quedar boníssims
    Una abraçada

    ResponElimina
  6. Doncs com proper post publico la farsa pels canelons, tal com l'ensenyen a fer a Hofmann. I en quan a la pastA pels canelons, jo començo amb els rodets amples i vaig fent fins a la mida "6", que es poden aprimar més, però a nosaltres ens agrada notar la pasta. Salut!!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada